Pages

Wednesday 11 December 2013

PROSES PERKEMBANGAN BAYI



Proses perkembangan bayi ketika akan berjalan, dimulai pada sekitar usia tujuh sampai sepuluh bulan, bayi akan belajar berpindah tempat, sebelum ia belajar berdiri dan berjalan. Masing-masing bayi memiliki cara tersendiri untuk bergerak.  Ada yang bergerak mundur dulu, lalu menangis kerana menjadi semakin jauh dari mainan yang dituju.  Ada yang berguling.  Ketika kekuatan tangan, kaki, punggung, dan kepala semakin meningkat ia belajar untuk menampung berat tubuhnya dengan kaki dan tangan,  lalu bergerak dengan menggunakan kaki dan tangan bergantian,  sambil mengangkat kepalanya untuk melihat sekeliling.  Inilah yang kita sebut merangkak.





Bergerak dan merangkak adalah proses belajar yang menyenangkan kerana bayi mencapai satu titik perkembangan baru yang mengubah cara pandangnya terhadap dunia sekitar.  Anda dapat turut membantu perkembangannya dengan cara mengajak bermain sambil memperhatikan hal-hal berikut.
Pada saat bermain, seringlah mengajak bayi meniarap.  Tidak perlu terlalu lama, cukup beberapa minit saja sebagai permulaan,  kemudian ditingkatkan secara bertahap.  Selalu dampingi bayi anda ketika ia sedang dalam posisi meniarap  terutama pada awal-awal kehidupan.  Bermain dalam posisi meniarap membantu perkembangan kekuatan otot bahu, punggung, batang tubuh, dan tangan, sebagai dasar untuk belajar merangkak di kemudian hari.
Untuk menumbuhkan minat bayi belajar meraih dan bergerak,  letakkan mainan atau benda yang menarik di depan bayi tepat sejauh jangkauannya.  Lihat apakah ia tertarik dan berusaha meraih mainan tersebut.


Untuk maklumat dan keterangan lanjut:

Watie | 017-2875135
ID Shaklee | 968194

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...