Pages

Sunday 20 April 2014

APA ITU EKZEMA??

Apa itu ekzema?
Ekzema ialah kondisi kulit yang kering dan gatal yang di sesuatu masa mengakibatkan lebih kurang 15 dan 20 peratus kanak-kanak. Ekzema selalu ternampak buat pertama kali sebelum anak berusia dua tahun.
Berita baik ialah kebanyakan kanak-kanak yang menghidap ekzema akan beransur pulih menjelang umur belasan tahun. Ekzema tidak dapat dipulihkan, tetapi boleh dikawal dengan rawatan yang sesuai.
Ekzema juga dikenali sebagai ekzema atopik atau dermatitis. Atopi bermakna kecenderungan mendapat penyakit seperti ekzema, asma dan demam alergi. Kesannya sama: kulit kering, gatal, merah dan rekah, yang kadangkala meleleh cecair dan berdarah. Ruang yang lazimnya terkena ialah tangan, muka, leher, siku dan belakang lutut.
Ekzema bermakna penghalang kulit tidak berfungsi sebaik yang patut. Ini boleh membuatkan kulit bayi anda lebih senang diserang infeksi dan alergi yang boleh membuat keadaan lebih teruk. 

Kesian tau baby kena ekzema... uwaaaaaaa....
Tengok kulit mulus dia melepuh2 kemerahan, memang nak menangis. Tak sanggup nak bawa keluar pegi kenduri ke berjalan2 ke sebab takut dan tak suka orang asyik tanya kenapa? kenapa? kenapa? Pastu, usha pelik je kat baby kita kan...
Trauma tau saya...
Cik Baby Eulfah baru melalui ekzema. Habis satu badan.. Sob..sob..sob..!! Paling pilu bila tengok merah2 tu naik kat muka. Kesian kan dia yang gatal, nak menggaru tapi saya duk halang. Yela, makin digaru makin teruk luka ekzema tu..
Puncanya:
Saya dapat rasakan yang punca sebenar ialah selepas Cik Baby Eulfah bertukar ke susu formula. Memang sejak lahir saya cuma berikan susu ibu. Sekarang ni saya sedang hamil, pengeluaran susu dah berkurang, breast saya pun agak sakit ketika Cik Baby Eulfah menyusu. Beliau tak selesa, saya pun sama tak selesa jugak. Maka Encik Burn nasihatkan supaya kami berikan susu formula sementara menunggu saya bersalin kelak. Nanti boleh sambung semula menyusu badan bersama dengan coming baby.
Apa yang saya buat..???
*Setiap hari dalam susu formula saya campurkan hujung sudu Mealshakes
*Setiap hari saya sapukan Herbal Blend 
*Setiap hari saya hancurkan Vita-C, serbuk Vita-C saya letak sikit air buatkan macam bedak sejuk tepek2 kan pada luka ekzema 

Alhamdulillah, semuanya beransur pulih dan ekzema pun semakin kering..
Ekzema pada muka Cik Baby Eulfah pun nampak dah membaik, kulit dah makin licin..
Kesan dan parut masih lagi kelihatan, saya akan cuba usahakan untuk sapu dengan Vita-E pulak nanti..
Shaklee di hatiku...!!


Untuk maklumat dan keterangan lanjut:

Watie | 017-2875135
ID Shaklee | 968194
FB Fanpage | www.facebook.com/babyeulfah



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...